postheadericon Bükki barlangvadászat

Az utóbbi próbálkozásaink sorra kudarcba fúltak, amikor megpróbáltunk túrákat szervezni. Először meghiúsult a 7. GEObolt túra, majd a barátaimnak és jómagamnak szerveztem egy Szentgáli-kőlik barlangászatot, amit nekem az utolsó nap sajnos le kellett mondanom, majd -mivel még tüzelt a hév- megpróbáltam részt venni egy bükki barlangtúrán, de sajnos ez is olyan időpontban indult, amikor már a kötelezettségem visszahívott Pest megyébe… szóval nem jöttek össze a dolgok.

Beértünk az erdőbe

Ideje volt, hogy saját kezünkbe vegyük az irányítást. Hogy mi is kellett ehhez?

Édesanyámék elvállalták két gyermekünk egész napos felügyeletét. Kellett még 2 pár túrabakancs, megfelelően meleg öltözet, túrabot, GPS, enni és innivaló, fej- és kézilámpák no meg pár liter benzin egy kényelmes autóban :)

Pénteken egy kellemes és nem kapkodós reggeli után bepakoltunk az autóba és elmentünk a miskolci Sanofi gyógyszergyár parkolójáig ( N 48.116163°  E 20.650073°). Hátizsák a hátra, GPS a vállra és irány a Kecske-lyuk barlang.

Megszámolni nem tudnám már, hányszor voltam ebben a barlangban. Mégis mindig új kihívást és új élményeket jelent, ahogy egyre beljebb és beljebb merészkedek a zseblámpámmal az egyre szűkülő járatokba. Most minden eddigi rekordomat megdöntve jutottam be a járatokba, egészen odáig, ahonnan már hátizsákkal nem tudtam tovább menni. Főleg nem utcai ruhában, hiszen már a térdeplős, guggolós fázis következett. Érdekes lenne tudni, milyen messzire mentem be, de hát a GPS itt ugye már nem tud labdába rúgni :)

Kecske-lyuk bejárat

A barlangról ( N 48.117581°  E 20.636698°) érdemes tudni, hogy teljes hossza 458 méter és egy tágas, kb. 20 méter hosszú és 8 méter széles csarnokkal kezdődik. Jellegzetes háromszög alakú bejáratát könnyű észrevenni és azonosítani, a turistaösvénytől kb. 5 méterre van egy kis magaslaton. A képződmény fokozott védelem alatt áll, belsejében cseppkő-képződmények találhatóak és itt tanyázik a fokozottan védett, 100.000 forint eszmei értékű hosszúszárnyú denevér is. Bővebben Ferenczy Gergely oldalán olvashattok a barlangról.

Szóval lényeg a lényeg, ismerve a barlang történetét és a hozzá kapcsolódó balesetek számát, tudtam, hogy hol van az a pont, ameddig el lehet menni szakvezető nélkül, de a hátizsák miatt nem jutottam el odáig. Majd legközelebb :)

Cseppkőképződés

A kellemes barlangászkodás után utunkat a Lilla-barlang irányába vettük. Korábban mindig a Büdös-Pest barlang volt a következő célpont, majd dél felé a Szeleta-barlang, most szakítottunk ezzel a hagyománnyal, mert piszkálta a fantáziámat e szép női névvel illetett barlang, melybe szervezett barlangtúrákra is lehet jelentkezni. Hol lehet, hogy nézhet ki, vajon mekkora?

Közeledvén a Lilla-bg-hoz útba ejtettük a Flóra-forrást ( N 48.117244°  E 20.621193°) , mely egy kis kitérőt igényelt. Egy békés, csendes pihenőhely mellett található, melyhez az eljutást most számos kidőlt fa nehezítette, ezért kisebb-nagyobb kerülővel tudtunk csak elérni a vizet. Maga a forrás eléggé elhanyagolt állapotban van, ráférne egy kis karbantartás, felújítás, a pihenőben elhelyezett kukák kiürítése. Én egyébként nem is értem az embereket: én ha túrázni indulok, akkor fel vagyok rá készülve, hogy a termelt szemetet magammal hozzam vissza. Nem szoktam erdei kukákba sem rakni, mert tudom, hogy nem gyakran ürítik azt, minek terheljem ezzel is a természetet. No mindegy, ez az én véleményem – a kuka meg nyilván azért van, hogy használjuk.

Lilla-barlang bejárata

A forrás meglátogatása utána utunkba akadt egy víznyelő ( N 48.123274°  E 20.612416°), majd egy erősebb kaptató következett, majd egy balkanyar után már tudtuk, hogy nem lehet messze a barlang. A GPS térképe csak egy szolid kis ponttal jelezte, először észre sem vettem, csak amikor már nagyon a közelben kellett volna lennie, akkor kezdtek el kutakodni, hogy ugyan már, mit nem vettem észre. Végül a turistaúttól kb. 20 méterrel jobbra megleltük a lejáratot.

A Lilla-barlang bejáratát ( N 48.120846°  E 20.609240°) – ellentétben a Kecske-lyuk barlangéval – egy masszív rozsdamentes acél ajtó védi a kéretlen látogatóktól. A belső zárszerkezetes ajtón bekukkantva láthatjuk, hogy ez már igazi kúszós-mászós barlang, ahova nem lenne szerencsés, ha mindenki kedvére kalandozna. Szintén az imént említett barlangtól eltérően, itt már a bejárattól láttunk 3-4 denevért, amint épp a mennyezetről csüngve alszanak, talán már téli álmukba merülve. Zseblámpánkkal nem is sokáig zavartuk őket, hiszen tudvalevő, hogy a denevérek ébredése meglehetősen sok energiájukat emészti fel és ha sokszor megzavarják őket téli álmukban, akkor egyszerűen nem marad annyi erejük, hogy visszaaludjanak és élelem hiányában és a gyengeségtől elpusztulnak. A Kecske-lyuk barlangban nyilván a gyakori látogatások, zseblámpák fénye elől eldugottabb, csendesebb helyekre fészkelték be magukat e kis húsevők, ezért is nem kellett most a bakancsunkkal denevérürüléken csúszkálnunk :)

Lilla-barlang, belülről

A Lilla-barlangról egyébként érdemes tudni, hogy hossza kb. 225 méter, legmélyebb pontja 19 méterrel van az indulási szakasz alatt. Fokozottan védett barlang, a feltárás során barlangi medve csontjait is találtak benne. Bővebben a Magyar Állami Természetvédelem oldalán olvashattok róla.

Visszatérve a barlangi szervezett túrákra, bár még nem voltunk vele, de telefonos beszélgetésünk alapján bátran ajánlom nektek Bátori Károly szakvezetését. Ez a barlang pl. egy 1ó 45p-es túra keretében jelenleg 2500 Ft/fő, ahol a túravezetés mellett biztosítják a szükséges felszerelést is (overáll, lámpa, sisak).

A Lilla-barlang elhagyása után utunk délnek vezetett, majd nemsokára keletnek fordultunk, hogy elérhessük a Szeleta-barlangot.

A Szeleta-barlang (becsült koordináta:  N 48.108040°  E 20.632162°) hatalmas csarnoka már ismerős volt számomra, akárcsak a Kecske-lyuk barlangban, itt is sokszor megfordultam gyermekkoromban.

Móni a Szeleta-barlangnál

A környezetét csodálatos kilátás jellemzi, számos fotós örökítette már meg innen a Lillafüred-i Palota-szállót. A barlang nem is a 115 méteres hosszával, hanem inkább a 16 méteres belmagasságával hívja fel a figyelmet. Az itt talált nyomok és eszközök alapján feltételezhetően az egykori vadászó-gyűjtögető ősember szálláshelyéül szolgált e hely. Bővebben a már említett Magyar Állami Természetvédelem honlapja szolgáltathat információt.

A Molnár-szikla felé vezető úton könnyen levadásztuk a GCMoSz geoládát, majd a keresztet is érintve a kisvasút sínén haladva visszajutottunk az ampullagyár parkolójában hagyott autónkhoz.

A túra adatai:

• idő: 4ó 42p
  • hossz: 11.2 km
  • szintkülönbség: 504 m
  • meredekség: 32.6 %

Nagyon jól esett ez a séta, kicsit jobbá fordította az elmúlt hetek szerencsétlen sorozatát. Nagyon jól éreztük magunkat, jó volt újra bejárni gyermekkorom emlékeit :)